a.readmore { /* CSS properties go here */ }

Επώνυμες μάρκες εώς -80%

Δευτέρα, 31 Δεκεμβρίου 2012

Ο μύθος της Frances Farmer


H Frances Farmer γεννήθηκε το 1913 και πέθανε το 1970.

Ο θάνατος της έχτισε τον μύθο της. Η ζωή της τον τροφοδοτεί και τον διογκώνει ασταμάτητα. Κανείς δεν γνωρίζει τι πραγματικά υπέστη στη ζωή της η πανέμορφη ηθοποιός. Ούτε καν η ίδια. Πέρα από την αυταπόδεικτη ομορφιά της, και το αδιαμφισβήτητο ταλέντο της, η ζωή της είναι τυλιγμένη σε ένα πέπλο μυθοπλασίας, εικασιών και μυστηρίου.

Το 1978 ένα βιογραφικό ντοκουμέντο με τον τίτλο 'Shadowland - Η χώρα των σκιών' του δημοσιογράφου και κριτικού του κινηματογράφου William Arnold προστέθηκε στη λίστα των βιβλίων που συνετάραξαν τα θεμέλια του Hollywood, τόσο ώστε το Hollywood να το εκμεταλλευτεί και να το γυρίσει σε ταινία με πρωταγωνίστρια την Jessica Lange, το 1982.
 
Η Frances Farmer γεννήθηκε το 1913 στο Σηάτλ των Ηνωμένων Πολιτειών. Στα 18 της συμμετείχε σε έναν μαθητικό διαγωνισμό και κέρδισε το πρώτο βραβείο των 100 δολλαρίων για την έκθεση της 'Ο Θεός Πεθαίνει'. Το 1935, σαν φοιτήτρια στο πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον, η πανέμορφη κοπέλα κέρδισε, σε διαγωνισμό κάποιας αριστερής εφημερίδας, το πρώτο βραβείο, δηλαδή ένα ταξίδι στην Σοβιετική Ένωση. Κάτι που η μανούλα δεν είδε ποτέ με καλό μάτι, και πάντοτε το κατηγορούσε ως την αιτία της μετέπειτα καταστροφικής πορείας της κόρης της.

Η κόρη την παράκουσε, ταξίδεψε στην Σ.Ε., επέστρεψε στα πάτρια εδάφη και έκλεισε ένα επικερδές και μακροχρόνιο συμβόλαιο ως πρωταγωνίστρια στην εταιρεία παραγωγής ταινιών Paramount. Ξεκίνησε με δύο επιτυχημένες b-movies, και έναν πρώτο γάμο με έναν δευτερό-τριτο ηθοποιό. Μετεπήδησε αμέσως μετά σε πρωτοκλασσάτες ταινίες με τον γλυκανάλατο-κατά τη γνώμη μου-Bing Crosby, τo 1936. H πρώτη της μεγάλη επιτυχία ήλθε το 1936, όταν το στούντιο την δάνεισε στον Samuel Goldwyn, και στον Howard Hawks, οι οποίοι και της ανέθεσαν τον διπλό ρόλο-μητέρας και κόρης- στην ταινία Come and get it (Yποθέτω Ελληνιστί: Μολών Λαβέ), βασισμένο στο μυθιστόρημα της κλασσικής αμερικανίδος συγγραφέα Έντνα Φέρμπερ.
 
Μια νέα σταρ είχε γεννηθεί. Μαζί της είχαν γεννηθεί και οι ιδιοτροπίες μιας στάρ. Η νεαρή γυναίκα έκρυβε μέσα της μια μικρή επαναστάτρια. H Francis ήθελε να την δεχθούν για το ταλέντο της, αλλά τα στούντιο την έβλεπαν ως ωραία. Γρήγορα άρχισε να αντιστέκεται στην κουκλοποίηση που επέβαλλε το σύστημα ακόμα και στις πιο ταλαντούχες ηθοποιούς, όπως την Katherine Hepburn και την Bette Davis. Η νεαρή Frances έπρεπε να επιδείξει το ταλέντο της. Υπήρχε μόνο μια επιλογή. Ήτοι, αφήνει το Hollywood και τρέχει στο θέατρο.

Ως θεατρική ηθοποιός πλέον πρωταγωνιστεί στο έργο του Κλίφορντ Όντετς 'Το χρυσό αγόρι-Golden Boy'. Κερδίζει τεράστια επιτυχία, διφορούμενες κριτικές και έναν εραστή στο πρόσωπο του συγγραφέα, ο οποίος όμως δεν χώρισε την γυναίκα του, επίσης ηθοποιό (και κάτοχο και Όσκαρ, άσχετο) Luise Rainer. Οι επόμενες δύο θεατρικές απόπειρες όμως δεν στέφθηκαν με την ίδια επιτυχία.


Μαζεύει τα μπογαλάκια της και επανέρχεται στα στούντιο. Ο αλκοολισμός της και οι νευρικές της αντιδράσεις δυσκολεύουν τη ζωή των συνεργατών της και σταματούν προσωρινά την καριέρα της, μέχρι το 1941, όπου δίπλα στον Tyrone Power, πρωταγωνιστεί με διθυραμβικές κριτικές στο 'Sun of Fury.' H ασυνάρτητη συμπεριφορά της και ο αλκοολισμός της είναι οι αιτίες που το συμβόλαιο της με την Paramount τερματίζεται ένα χρόνο μέτα.


Στις 9 Οκτωβρίου 1942, η Farmer ζει την χειρότερη μέρα της ζωής της, και την απαρχή της απίστευτης ταλαιπωρίας της. Συλλαμβάνεται με αναμμένα τα φώτα σε ζώνη-περιοχή συσκότισης λόγω πολέμου.Είναι μεθυσμένη και επιθετική. Της επιβάλλεται πρόστιμο 500 δολλαρίων, από τα οποία πληρώνει τα 250, και αφήνεται ελεύθερη.

Μέχρι τον Ιανουάριο του 1943, η ηθοποιός αμελεί να πληρώσει το υπόλοιπο πρόστιμο. Εκκρεμεί δε μια ακόμη μήνυση για επίθεση σε κομμώτρια των στούντιο. Συλλαμβάνεται.Στην ακρόαση της την επόμενη ημέρα συμπεριφέρεται επιθετικά, υποψιασμένη ότι τα στούντιο την τιμωρούν για την άρνηση της να παίξει το παιχνίδι τους. Η Farmer επαληθεύεται. Σε μια κοινότητα διασήμων όπου οι δολοφονίες, οι μοιχίες και τα άλλα ανομήματα πασπαλίζονται με την άνοστη και ψεύτικη αθωότητα της Shirley Temple, η Farmer χρησιμοποιείται από τα studio ως εξιλαστήριο θύμα. Οι δικηγόροι των studio δεν εμφανίζονται καν στην ακρόαση. Της επιβάλλεται ποινή φυλάκισης 180 ημερών. Η ηθοποιός εξαγριώνεται, επιτίθεται σε τρεις αστυνομικούς και τρέχει στο πιο κοντινό τηλεφωνικό θάλαμο για να επικοινωνήσει με κάποιο δικηγόρο. Η αστυνομία τη συλλαμβάνει και την ακινητοποιεί βιαίως. H βίαιη συμπεριφορά της αστυνομίας αποτυπώνεται σε μια σειρά από φωτογραφίες θα χρησιμοποιηθούν κατά κόρον τις επόμενες ημέρες από τις εφημερίδες ώστε να θάψουν το κουφάρι της λαμπερής καριέρας της.

Με τη βοήθεια κάποιας νύφη της- η οποία προφανώς μπορούσε να διακρίνει τα φανερά σημάδια κάποιας εσωτερικής πάλης- μεταφέρεται σε κάποια ψυχιατρική κλινική στο Λος Άντζελες, όπου οι γιατροί διαπιστώνουν ότι πάσχει από μανιοκατάθλιψη.
Η μεγάλη κατηφόρα έχει ήδη ξεκινήσει.
Οι ιατροί συμπληρώνουν ότι πάσχει και από σχιζοφρένεια και η Farmer θα υποστεί θεραπεία με ινσουλίνες, θεραπεία που αργότερα αποδείχτηκε άκρως επικίνδυνη.
Εννιά μήνες μετά η μητέρα της παίρνει στα χέρια της τη ζωή της κόρης της. Τα αποτελέσματα μιας τέτοιας κίνησης, μπορούν να συγκριθούν μόνο με εκείνα στη ζωή του γλύπτη Ιωάννη Χαλεπά, όταν η μητέρα του άρχισε να ορίζει τη ζωή του. Με μελετημένες υπερπροστατευτικές κινήσεις η μητέρα συνθλίβει την καρίερα και την ψυχή του παιδιού της.
Μέσα σε έξι μήνες εισάγεται σε άλλο νοσοκομείο, όπου και υπόκειται σε μια άλλη θεραπεία, παρόμοια με τα ηλεκτρικά σόκ. Το 1944 η θεραπεία ολοκληρώνεται, η Farmer ταξιδεύει στο ράντσο κάποιας θείας της. Από εκεί όμως δραπετεύει. Φιλοξενείται από μια άγνωστη οικογένεια για μια ολόκληρη εβδομάδα.


Το 1945 η 32χρονη πλέον Farmer επαναεισάγεται σε καινούρια ψυχιατρική κλινική,τη Western State Hospital, όπου και θα παραμείνει για πέντε ολόκληρα χρόνια.
Εκεί θα διαδραματιστεί το μεγαλύτερο μυστήριο της ζωής της. Σύμφωνα με τη βιογραφία του '78 Shadowland, η Frances Farmer υπεβλήθη χωρίς την συγκατάθεση της, αλλά με τη συγκατάθεση των γονιών της, λοβοτομή. Μια 'πρωτοποριακή' για την εποχή μέθοδο, η οποία σήμερα εμφανίζεται μόνο στις ταινίες τρόμου ή στα χειρότερα όνειρα μας. Η εικασία της λοβοτομής μεταφέρθηκε και στην ταινία του 1982 'Frances'.


Ότι και αν συνέβη,καθώς οι πιο πολλοί αμφισβητούν ότι η ηθοποιός υπεβλήθη ποτέ σε αυτή την διαδικασία, και ως απόδειξη φέρουν την ομολογία του ιδίου του συγγραφέα ότι κάποια στοιχεία της βιογραφίας του ήταν μυθοπλασία, καθώς και τα αρχεία του νοσοκομείου- η αλήθεια είναι ότι Farmer βγήκε από τα ψυχιατρικά ιδρύματα φοβισμένη και αλλαγμένη.

Το 1950 η μητέρα της ανέλαβε και πάλι την κηδεμονία της, και εκείνη για να συντηρήσει τους γονείς της δούλεψε για λίγο ως καθαρίστρια σε κάποιο ξενοδοχείο του Σηάτλ. Ο φόβος που πάντε ελλόχευε μέσα της σχετιζόταν πάντοτε με την ικανότητα της μητέρας της να την κλείσει σε κάποια ψυχιατρική κλινική.
 
Το 1953 η Frances κέρδισε το δικαίωμα να ελέγχει τη ζωή της με δικαστική απόφαση. Το 1954 επιχείρησε να ξαναπαντρευτεί, μα και ο δεύτερος γάμος της -σε μια κλισέ κίνηση αλά Hollywood- ήταν μια δεύτερη αποτυχία. Την ίδια χρονιά άρχισε να εργάζεται ως γραμματέας σε φωτογραφείο.
Το 1957 την ανακάλυψε ο ατζέντης Leland C. Mikesell, της βρήκε δουλειά σε κάποιο ξενοδοχείο ως ρεσεψιονίστ και κανόνισε με τον ίδιο τρόπο να την ανακαλύψει κάποιος δημοσιογράφος. Η Frances ήταν έτοιμη να ξαναμπεί στο παιχνίδι. Σποραδικές εμφανίσεις σε δημοφιλή show αναβίωσαν το ενδιαφέρον του κοινού για το πρόσωπο της και το 1958, αφού χώρισε το δεύτερο άνδρα της και παντρεύτηκε τον Mikesell, απέκτησε τη δική της εκπομπή στην τηλεόραση για έξι χρόνια.


Μα η ζωή γνωρίζει περισσότερα κλισέ και από το Hollywood. Η Frances επέστρεφε μέσω του ποτού στον παλιό κακό της εαυτό. Ενώ η εκπομπή της Frances Farmer Presents εξακολουθούσε να είναι επιτυχής, εκείνη απολύθηκε λόγω της ερρατικής συμπεριφοράς της.


Στη συνέχεια, η Frances προσπάθησε να ανοίξει μικρές επιχειρήσεις με τη φίλη, και μάλλον ερωμένη της, Jean Ratcliffe, μα απέτυχε.Λίγο καιρό αργότερα, σαν σε εφιαλτική κωμωδία, η Frances συνελλήφθη για οδήγηση σε κατάσταση μέθης.


Όταν το 1970 πέθανε, ήταν 57 χρονών, υπέφερε από καρκίνο του oισοφάγου, και ήταν πλέον πολύ κουρασμένη.
Η σύντομη ζωή της και η παραφιλολογία σχετικά με την πιθανή λοβοτομή που της επιβλήθηκε, κράτησε το μύθο της ζωντανό. Με δεκατέσσερις μόλις ταινίες στο ενεργητικό της, με τις περισσότερες από αυτές αδιάφορες, και μόλις τρεις ή τέσσερις άξιες λόγου, η Farmer είναι μια από εκείνες τις κατεστραμμένες ζωές όπου πάνω τους χτίστηκε το Hollywood.


Για την Frances έγραψαν τραγούδια (Νirvana, Culture Club, Mylene Farmer, The Men they Could't hang), βιβλία (Patrick Roscoe, Gordon DeMarco,Ivan Thays), σενάρια κινηματογραφικών και τηλεοπτικών ταινιών (Frances, Will there really be a morning) καθώς και θεατρικά έργα. Υπάρχουν sites που υποστηρίζουν μετά μανίας ότι η ηθοποιός δεν υπέστη ποτέ λοβοτομή και πολλά από αυτά καταφέρνουν να αποδείξουν ότι όλα ίσως βασίστηκαν στη φαντασία ενός αδηφάγου κοινού, που αρέσκεται σε φαντασιώσεις και μύθους.



 


 
Πηγή: istosingreece.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου